Friday, December 01, 2006

بلا ذاكرة

وضاعت الذاكرة
كانت الأمور تسير على ما يرام لحين تعطل اللاب توب وأخذته إلى الصيانة في دبي ليتعافى ، وقمت بنقل كل الداتا و الصور و الموسيقى الموجودة على اللاب إلى هارد إكسترنل كنت أحمل معي وأستخدمه من أجل استخراج بعض المواد من خلال أجهزة الكومبيوتر الخاصة بالأصدقاء ، وكان يعمل بصورة طيبة
تأخر اللاب في الصيانة وحينما تعافى وعاد إلي بعد 25 يوم ، أصيب الإكسترنل الذي يحمل كل شيئ بسكتة قلبية ولم تفلح كل محاولات إستعادة المادة من عليه
ذاكرة قدرها 30 جيجا تحوي مئات المشروعات ووالأوراق و السيناريوهات و الصور لمناسبات وأسفار
لا لا يوجد باك آب أو نسخ سوى 20 % تقريبا من هذه المواد
نعم أخطأت ولم يكن لدي باك آب ، ربما لأنني لم أتصور أن الهارد الإكسترنل سيتوفى فجأة بهذه النهاية الحزينة المؤسفة
ضاعت الذاكرة من فرط حرصي على الإمساك باللحظات
واهم .. لا تستطيع الإمساك بشيئ
القدر يخرج لك لسانه ، ويجب أن تتعلم ، وتخرج له لسانك أنت أيضا
نعم حزنت كثيرا على ما جرى ، لكنني من المؤمنين جيدا بأن الحزن لن يفيد
فأستيقظ الشخص العملي بداخلي ، وبدأت لعمل خطة لإستعادة بعض من الداتا المفقودة وخطة للبحث عن الأقراص القديمة و كذلك الفلوبي المنقرض ، حتى الأقراص التالفة التي استخدمت كقواعد للأكواب يجب إعادة فحصها !!ا
مناشدة لكل الأصدقاء بعمل نسخة مما لديهم من صور أو مشروعات تخصني .. مجهود في البحث ، لكنك لم تتوقف يوما عن بذل مجهود
لكنني حزين .. هناك مناسبات وأحداث مسجلة بالصور لن أستطيع استعادتها
لا يهم .. أنك عشت هذه اللحظات بالفعل وهذا يكفي ..!!!ا
ولو أمهلك القدرستعيش لحظات ومواقف أخرى .. وتعيد إنتاج حياتك وإبداعاتك لن أطلب منك ألا توثقها هذه المرة .. لأنك لن تستطيع أن تعيش بلا توثيق
ضاعت ذاكرتك الإليكترونية
لكنك مازلت تحتفظ برأسك
مازلت حي .. فلا تحزن

28 comments:

allfollowsome said...

تفكيرك عملى ممزج بالروح الجميلة
بجد فرحان ان لسه فيه ناس كده
واوعدك انى حعمل باك اب لانى اخاف ان اللاب توب اللى معاى يستندل ويعملها
!!!!!

Lasto-adri *Blue* said...

اه... يا لهى
افتكر يوم ما ذاكرتى ماتت فجأة برضو من كام سنة كنت ح تجنن
مع انى مفتكرش عندى الملفات بالاهمية اللى عندك

البقاء لله
وسبحانه الحى الذى لا يموت ولا يمسح ذاكرته ابدا
:)


يلا... البقية فى ابداعاتك القادمة ان شاء الله

Unknown said...

حصلت معايا برضه قبل كده
بس مضايقتش قوي
قلت طالما لسه فيني اعمل جديد
مش هسجن نفسي في البكا ع اللى فات

nour said...

:))
الذاكرة الاكترونية ضاعت بس الحمد لله على الذاكرة البشرية مش ممكن تضيع ابدا الا بقى لو حصل لها حاجة بعد الشر..تجربة ممكن تحصل لاى حد حولتها انت الى موقف تنوقف و نفكر عنده..عجبتنى الحته دى اوى

Dananeer said...

معلش يا فيلم
قدر الله و ماشاء فعل

layal said...

احد عيوب عصرنا
:-)
الاعتماد علي التقنيه كأنها ذكرتنا الحيه
اتمني تحصل علي كل اللي ضاع علي الاقل جزء منه
تحياتي

Montage said...

Good for you. Keep smiling!

yara said...

انت هنا

saso said...

:))
قلت لنفسك كل اللي ممكن يتقال لك من اي حد علشان تهدي وتفكر كويس..وده احسن وارقي تصرف ممكن في الظروف دي..هتتعصب ومتعرفش تتصرف بينما الاخرين يقولون لك ان تهدا..فسبقتهم انت ورتبت الافكار .. استعادة مايمكن ان يستعاد
واستعاده ذكري ما يمكن ان تستعيد
مخسرتش حاجة مادام المرة اللي جاية هتخلي بالك
ماتزعلش

tota said...

فيلم
فعلا شىء محزن
لكن كما قلت الذكريات كانت يوما ما واقعا عشناه

وقبل وجود اى وسيلة لتسجيل الذكريات كان ولا زال العقل هو الوحيد الذى نحتفظ بالذكريات فيه
فلا تحزن عليها
احتفظ بالهارد واحضره معك ربما يوجد هنا حل له
انت تعرف المصريين لا يغلبون عل وعسى يستطيع احدهم المساعدة
تحياتى

Ahmed Rashwan said...

طاهر
لازم تلحق بسرعة ، اتغدى بيه قبل ما يتعشى بيك

بلو لست أدري
البقية في حياتك يا هانم وفي ابداعاتي لو امهلنا القدر عمرا لنصنعها

جيرنيمو
باحاول مااتضايقش أنا كمان
بس حلوة فيني دي
جبتيها منين ؟؟:)


نور
ربنا يخليكي ، بس ليه لأ ، الزهايمر المبكر في متناول الجميع

دنانير
أعماااااار
أشكرك على اللينك

ليال
لابد أن ندفع ثمن الرفاهية التكنولوجية ، استعادة كل شيئ مستحيل ، لكن بعض الأشياء ممكن

شهرزاد
أنا مقضيها ابتسامات :))

يارا
آه لسه هنا
وأنتي ؟؟ا

ساسو
هرشاني أنتي والله يا ساسو
لازم المرة الجاية أخلي بالي فعلا
وانتي كمان خلي بالك :)

توتا
وساعات كمان الذاكرة بتضيف للذكريا حاجات أجمل ، بس حب تسجيل الذكريات أدمان صعب الشفاء منه
سأحضره معي ، بس يا ترى حتعرفي تتصرفي فيه ؟ا

مراكب ورق said...

وماله
ما تضيع
مش يمكن دي فرصة تبتدي كل حاجة من جديد
من دلوقتى تحديدا
ابتدي بذاكرة جديدة مية في المية
وخليك مية في المية حي
ما تمسكش اوي في اللي فات يا احمد اكيد اللي جاي اجمل

شغف said...

أنا مع ساسو جداا في كلامها

على فكرة ، أنا واحدة من الناس التي لا تثق بالتكنولوجيا
لكن ثقتي في الأوراق و الأقلام ثقة عمياء

عمر ما هيبقى في بديل عن الورق و القلم و الكتب

و بيتهيألي أفضل باك آب ممكن يتعمل ، يبقى في كشاكيل ، أجيندات ، أي نوع من الأنواع الورقية

so7ab said...

انت اساسا مخلوق للورقه والقلم وفنجان القهوه مع السيجاره الايت ..الاب توب كان بيبوظ المشهد جدا

ولا يهمك يا زعيم وانا عارف ان شغلى هو اللى نحس الاب توب بتاعك

وحشتنا يا صاحب الذاكره الحيه

change destiny said...

من الأول ;)

متغيرة شوية said...

الموضوع ده حصلنا كلنا تقريبا.


لسا من كام شهر ، الكمبيوتر اتفرمت ، وضاعت النسخ المعدلة من كذا قصة بتوعي، لكن كانت عندي المسودات فعرفت أسترجعها الى حد ما..

بس لسا معنديش باك أب لملفات كتير..كأن الواحد مبيتعلمش من أخطائه

بس أنا سعيدة قوي بروحك، يمكن انا برضه كنت سعيدة بالوقت اللي كتبت فيه بصرف النظر عن ان النسخ ضاعت، انا لسا موجودة ومممكن أكتب تاني

ربنا يوفقك دايما

Anonymous said...

فداك

انا لو كنت مكانك
كنت برضه زعلت اوي و اتقهرت
و بتحصلي برضه

بس انت قلتها
الاهم
انك عيشت اللحظات دي

وده اللي بيصبرني برضه
ان احنا لسة عايشين

sara... said...

الله
لسه حد مضعش
...
ايوة يا اخى قول حجات ايجابيه لحسن انا خلاص
اتخنقت

Ahmed Rashwan said...

إيكاروس
أخير حد اتوقع أن يقول الكلام ده ليا أنت يا كريم ، يمكن لأنك عارفني كويس وعارف يعني إيه ذاكرة وتراكم بالنسبة لي

شغف
موافقك بس ده حتكون النسخة الورقية هي الثانية وليس الأولى لأنني أكتب كل النصوص على الكومبيوتر مباشرة منذ سنوات طويلة ، وليس من السهل تغيير هذا الميكانيزم

صحاب
برضه مش موافقك يا بسام على موضوع أن اللاب توب بوظ المشهد ، ولأ طبعا شغلك لم يتسبب في أي نحس
يا عم قول كلام غير ده


شينج ديستني
تخيلي يا ندا ، معقولة فيه كده
ولا إيه ؟؟ا

متغيرة شوية
محدش بيتعلم ببلاش
باك آب وأتنين وتلاتة أضمن

فوا
حأحاول أعمل أحسن ، بس برضه ساعات الحرص الزائد بيؤدي إلى ضياع الأشياء

إيبتاف
جميل أن احنا لسه عايشين
شوبة احباطات وحزن وشوية نجاح واقتراب من الأهداف
يوم كده ويوم كده

سارة
بعد الشر عليكي يا سارة
خلينا في الإيجابيات أحسن ، نركز على نص الكوب المليان ، إيه رأيك؟؟

sara... said...

رايى جميل ماشى

هي said...

صراحة لم اعاني بعد من مسألة فقدان ذاكرة تكنولوجية بلا حسد و لكن اتصور لو انه حدث لي ذلك كنت سأكتئب لفترة طويلة قبل ان اعاود بناء ذاكرة جديدة..
بس كمان متل ما المتل بيقول: الكفن ما له جيوب
تعيش انت

3arousa 7alawa said...

صح.. 100% حي

Anonymous said...

أعتقد أن من كتب اولا سيكتب ثانيا ولكن اروع مما كتب هل تعلم لماذا ليكسر حاجز الفقدان والندم وليثبت ان الحاضر دوما اقوى من الماضى

... said...

أمال بأة لما تضيع صفحة تحمل كثير من أفكارك
احساس فظيع عارفاه
ومن خوفى باحاول كل شوية اعمل باك اب
ربما تخوننا الذاكرة الالكترونية
لكن الذاكرة الحية التى تفتقد هى ما يظل يؤلم
لكن روح التفاؤل حلوة
خليك دايما كدة

همس الليل said...

برغم من كلامك على هارد اكسترنل
بس وصفك خلانى افكر فى زكرياتى الى فاتت اللى كنت بحبها وايام الندم على ضياعها وحزنى الدائم عليها
فعلا يكفى انى عشتها من قبل وحسب
يكفينى ما سياتى
احساسك حلو وصلنى لحاله اكثر عمقا

saso said...

كل سنة وانت طيب
:)

علا من غزة said...



الحكاية دي حصلتلي من سنتين تلاتة ,, كنت متعلمة الفرمتة جديد وعملت نفسي ابو علي ,, وقلت اكون بعرف افرمت واودّي الكمبيوتر للراجل! مينفعش!

رحت بقى عاملة ايه ,, نسخت الملفات كلها على بارتيشن تانية وقلت افرمت السي الي عليه الويندوز بس! وبعدين وانا بفرمت افتكرت اني اقدر احدد بارتيشن معينة ويااااللأسف !
حتى الآن لما افتكر تقريبا بعيّط ,, كان عليه شغل لبابا ابحاث وكتب ومراجع وحاجات كدة ,, غير الصور طبعا دي حاجة تقهر كأنو الواحد مات بالزبط

معلش كأبتك ,, بس بجد ربنا يكون في عونك ويهون عليك

تحياتي

Ahmed Rashwan said...

رات
تعيشي أننتي كمان ، بس بلاش حذف أرشيف مدونتك كل فترة قصيرة
عروسة حلاوة
:))

ويست ويست
الحاضر أقوى من الماضي ، ولكن الماضي أحيانا يمتد تأثيره إلى المستقبل

حلم
أحيانا يكون فقد جزء من الذاكرة الحية نعمة
باحاول دائما يا حلم أن أكون متفائلا


همس الليل
أشكرك على كلماتك ، دائما ما نقارن بين ما هو رمزي وما هو بشري

ساسو
وأننتي طيبة يا ست الكل

علا
ولا يهمك أنا خلاص نسيت وأنتي كمان لازم تنسي
أشتريت مؤخرا هارد بورتبل محترم 120 جيجا ربما يساعدني مستقبلا :))ا