Sunday, September 23, 2007

الكلمة لا تموت .. عاشت شيماء أو هاميس كما أرادت أن تسمى

في الظهيرة ونحن في الطريق الى الجبل
سألني صديقي اللبناني ديمتري خضر عن مقابر أسرتي
لا أعرف المناسبة لهذا السؤال
كانت زوجته سنتيا تقود السيارة ذات الدفع الرباعي بمهارة بينما في الخلف تنام الصغيرة مدى في حضني
أجبته بأن مقبرتنا في الإسكندرية
قال ديمتري : إذن أنت ستدفن في الإسكندرية.. ثم استطرد .. كلنا حنموت

أيا كان المكان الذي سندفن فيه
في المساء قرأت مدونة شيماء/ أو شيكو التي رحلت
http://shikoonline.blogspot.com/
والتي تحولت مدونتها بعد أن نشر شقيقها خبر وفاتها إلى ساحة للعزاء
لا أملك إلا نشر كلمات شيماء الأخيرة
في السابع والعشرين من مايو2007 !ا
حقيقى وحشتونى جداااااا
ومش عارفه هتوحشونى لحد امتى
لكن كل اللى متأكده منه انى محتاجه دعواتكم
التجربه الصحيه اللى بمر بها مش بسيطه
اذا ربنا كتب لى الشفاء منها هاحكى لكم عنها بالتفصيل
تحياتى لكم كلكم

واكتب تعليقي عليها

من قال كلمة فقد عاش إلى أبد الأبدين

عاشت كلماتك وعاشت أحاسيسك
لم يمهلك القدر لتحكي لنا ولكننا كنا هنا
لنشهد على مرورك بجوارنا
عاشت الكلمة
عاشت شيماء
كتبت شيماء في تعليق لها على تاج أرسل إليها


ايه اللي هيحصل لايميلك لما تموت؟ ؟
سؤال وجيه فى الحقيقه مش بس ايميلى انا مشتركه فى منتديات النت كلها تقريبا واوصيت بان يتعمل نعى فيها وفى البلوج والدعاء لى بالرحمه
اديت الباسوورد لحد قبل كدة؟لو اه كانت طبيعة علاقتك بيه ايه؟
اديت الباسورد بتاعى لاختى وصديقتى عشان تقوم باللازم لما يفتكرنى رب كريم
اسمك ؟
اسمى شيماء
اسم الدلع المشهور وسط أصحابك؟
شيكو،هاميس هو اسمى الحركىعمرك ؟ولو ان السؤال ده كل البنات بتهرب منه انا بحب اقول عمرى من غير ما اتسأل انا عندى 28 سنه صغيره مش كده

لا تسألني يا ديمتري في أي قبر دفنت شيماء
لأن كلماتها ستعيش هنا

6 comments:

... said...

موجع جداً ما كتبته هنا
أحياناً اتسائل
ثم أهز رأسى لتأخذنى دوامة الحياة من جديد
ولأبتعد عن التفكير فيما لا مفر منه أبداً
ربما أتذكر بقوة عندما أتذكر أمى التى رحلت منذ عام.. وأقرأ لها قرآنا
أمى الغير حقيقية
وأتذكر أنها لم تنجب فى واقع الأمر وأننى الولد الصالح الذى من المفترض أن يدعو لها
وأتمنى أن يشب أولادى صالحين
فكم أنا بحاجة للدعاء

شيماء ومدونتها والتاج .. ذلك التاج الذى أجاب أحدهم عن مصير مدونته بأنها ستردم بين الرماد الالكترونى..وأشعرنى أن ما أفعله هنا هباء ..ولو بعد حين
لكنى أفعله


سأدفن فى السويس

عين ضيقة said...

..........
.............
................




وكلام كتير مش راضى يطلع

كلنا لها
الله يرحمها ويرحمنا

saso said...

الله يرحمها-ونحن جميعا- وان كنت لسه مستغربه فكرة اني اهتم بمصير المدونة او الميل
---
كل سنة وانت طيب
:)
اسبوعين وخري بس معلش بقي

sara... said...

الله يرحمها ويرحمنا جميعا

كل سنه وانت طيب

Unknown said...

أبو حمبد البقاء لله
انا جيت عندك وانا بادور على التاريخ الصحيح لموت الشيخ الدهبي، وجوجل رماني هنا لأني بكتب ذكرياتي عن الفترة دي
انا زميلك في الجزيرة .. انا اسمي أحمد وفي مركز التدريب
مبسوط جدا اني لقيت المدونة الجميلة دي

غادة الكاميليا said...

لأن الفقد هو أسوأ احساس ممكن يتعاش بعد موت أى شخص بنحبه
حتى لو كلامه وصورة وزكرياته معانا حتى ل حاحسين بيه معانا لا أسوأ من الفقد
أشعر بروحى مهترئة بعد أخي
الله يرحمهم كلهم ويرحمنا