Thursday, June 29, 2006

السويس الذاكرة المنسية غدا على الجزيرة


أصدقائي
غدا الجمعة 30 يونيو يعرض على قناة الجزيرة الساعة الثامنة وخمس دقائق مساء ا فيلم تسجيلي من إخراجي يحمل أسم
السويس الذاكرة المنسية
الفيلم مدته 47 دقيقة ضمن سلسلة المحاربون القدامى وهوعن مجموعة من رجال المقاومة الشعبية الذين لعبوا دورا تاريخيا يوم 24 أكتوبر 1973 لتحرير مدينة السويس
موعد العرض 8 وخمسة بتوقيت السعودية ، والحقيقة مش متأكد إذا كان هناك فارق ساعة بين توقيت القاهرة و السعودية أم أننا نسير بنفس التوقيت ؟
أتمنى أن تشاهدوا الفيلم وأتمنى أسمع آرائكم
محبتي
أحمد رشوان

23 comments:

... said...

http://horouf.blogspot.com/2006/06/blog-post_26.html

بدون اى تعليق آخر
أقرا دى

اكيد الفيلم هيكون كويس

عوليس said...

نفس التوقيت حاليا ياعم احمد
بالتوفيق

ADMIN said...

انشاء الله يكون فيلم كويس وانا حتابعة

yara said...

ايوة نفس التوقيت يا استاذ
بالتوفيق ان شاء الله ومبروك مقدماً

Narinja said...

للأسف لن أكون أمام شاشة الجزيرة في هذا التوقيت، ولكن هل هنالك إعادة في توقيت آخر؟ ياريت

arabic man said...

راح شوفو أكيد لأني بموت على مصر أم الدنيا
تحية لك
ممكن أعمل لنك لمدونتك عندي؟؟

... said...

تابعته بالطبع
وهو رائع بكل المقاييس
وجوه المتحدثين لم تكن غريبة
وكأنى التقيت بها كثيرا
والمشاهد المصورة عن السويس كانت رائعة لأنها انتقت ما يمت لكل القديم
اجزاخانة هلال
حلوانى نيو سوريا
منطقة اللسان
مسجد الشهداء
وربما لو تجولت الكاميرا قليلاً فى منطقة الكورنيش القديم لوجدت بعض المنازل المتبقية من الطراز القديم ذى الشرفات الخشبية
ولعلك أحسنت صنعاً بابتعادك عن الأبراج التى أصبحت تعلو فى كل مكان والمحال الجديدة التى تحمل بالطبع اسماءا أجنبية هى نتاج عولمتنا

الاحاديث عن نضال الفدائيين كانت شيقة جدا
وأظنها جاءت فى وقتها المناسب لإحياء بعض روح الانتماء لبلدنا الجميل-مازلت أصر على ذلك
وكذلك توقيت العرض المناسب لتذكيرنا بالعدو القديم
لنحسن التفاعل مع ما يفعله حالياً فى فلسطين
كم أتمنى أن نتفاعل
!!!!!

مجهودك رائع ويعد شهادة للتاريخ بأفواه أبطال حقيقيين

أتمنى لك التوفيق دائماً

Ahmed Rashwan said...

حلم
أشكرك على كل كلمة ، واضح أنك من السويس بجد
عوليس ، شاب إسكندراني ، يارا
أتمنى أن تكونوا قد شاهدتم الفيلم، في انتظار رأيكم
أيهم
طبعا تقدر تعمل لينك ، براحتك يا أستاذ

نارينجا
الإعادة غدا السبت 1 يوليوالساعة 1:05 ظهرا بتوقيت القاهرة
أتمنى أن تتاح الفرصة لمن لم يشاهده لمشاهدته هذه المرة

karakib said...

ما شفتوش

...دنيتي said...

الفيلم دة اتعرض قبل كدة؟
لأني تقريبا شفت حاجة زي كدة على الجزيرة
good lucke

White Wings said...

بالتوفيق

Ahmed Rashwan said...

كراكيب
ولا يهمك .. خيرها في غيرها
دنيتي
ده حقيقي
اتعرض أول مرة يوم 24 أكتوبر 2005
كنت بأصور في الأرجنتين
صحابي كلموني في التليفون
واعتبرت أن عرضه هدية عيد ميلادي لأن عيد ميلادي 23 أكتوبر
أنتي بتغني ؟ عاوز أسمعك
للأهمية

وايت وينجز
وأنتي كمان
في كل اللي جاي

neelaah said...

الاخ احمد

سعدت بمرورك في مدونتي الكويتيه الصغيرة
طبعا انا من عشاق مصر
الادب المصري و الفن المصري

حزنت كثيراني بس اليوم قرأت المدونه
اتمنى لو يعاد الفيلم

يا ريت لو تخبرنا عن موعد الاعادة ان وجد

تحياتي

neelaah said...

على فكرة
في عمال مشترك مهم
معاك

ما وجدته مع غيرك

و هو روايه رجال في الشمس
انا كمان اعتبرها من اهم الروايات اللي قرأتها

NoOR said...

استاذ احمد انا شفت الفيلم مرتين وبجد مقدرتيش اقوم غير لما اخلصه ..حسيت قد ايه ان كان نفسي ابقي معاهم بدل الزمن العجيب اللي مش عارفين فيه عدونا

الصراحه كنت قاعد اقول للي معايا انا عارف المخرج بتاع البرنامج بقراله عالنت

وانا بتفرج عالفيلم جاي في دماغي اغاني منير في فيلم حكايات الغريب
واغاني السمسميه

مجهود رائع واجب الشكر عليه...مبروك

غادة الكاميليا said...

أنا بجد زعلانه جداً
كده أعرف متأخر
بجد يا خسارة لأني كان نفسي أشوفلك أي شغل، ع العموم المرات الجاية كتير بس متبخلش علينا بالمعلومه

Ahmed Rashwan said...

نيلا
أشكرك
رجال في الشمس رواية بديعة
هل شاهدتي فيلم ( المخدعون) لتوفيق صالح المأخوذ عن هذه الرواية ؟

نور
رأيك ورأي كل الأصحاب شهادة يا عم
بجد مش عارف أقول إيه
شكرا

شغف ، غادة ، نيلا
حزين بالطبع لأنكم لم تشاهدوه
مش عارف الحل إزاي
ممكن ننظم عرض في المركز أو الجيزويت ، ممكن شغف تيجي من الزقازيق
، بس حيبقى صعب نيلا تيجي من الكويت :)
وممكن أنسخه
خلينا نشوف

neelaah said...

انا ما استغناش عن زيارة مصر
و اكيد حاجي بالصيف

للانسف الفيلم لم اشاهده لاني مش عارفه
احصله منين

بس برضه ححاول

so7ab said...

فينك يا راجل بقالى كتير مئريتلكشى حاجة مستنيك

Ahmed Rashwan said...

نيلا
مرحبا بك في أي وقت
ليس لدي نسخة من المخدعون ، ولكني سأحاول الحصول عليه أيضا
من يصل أولا يبلغ الآخر

صحاب
أنا مشغول موووت
بس أنت يعني كنت رفعت السماعة وسألت يا عم بسام
ماشي!!

lawyer said...

تجولت في مدونتك

حنوونه بكل مافيها

صوور عجيبه ان دلت على شي فدليل على ذووقك
الرائع


الشي الجميل فيها ان التقاط الصور في الغرووب

و سعاد حسني

و كثير من التفاصيل الصعيره المبدعه

علاء السادس عشر said...

شاهدت الفيلم بالصدفة لم أعرف أنك المخرج لازالت كلمة أحد المحاربين عالقة برأسى حينما قال أن السيدة جيهان السادات قامت بتكريمهم وأهداء كل منهم شهادات أستثمار بمبلغ عشرة جنيهات.... .
أحييك على الفيلم أختيارالصور القديمة بجانب السرد ممتاز ,الأماكن وخاصة الكنبة كذلك أنفعالات الرواة طبيعية ومؤثرة جداً.برافو عليك

layal said...

للاسف شاهدة نهايه الفيلم